Molenonderhoud: Shimano Exage

By 1 januari 2018 Techniek 4 Comments

De Shimano Exage 1000 is goedkoop en goed. Maar dit exemplaar begon tijdens een vissessie te kwaken. Tijd voor een onderhoudje!

Wat hebben we nodig?

  • Molen
  • 3 Vellen keukenrol
  • Olie en vet
  • Kruistoernavis
  • 12mm Steeksleutel of tang

 

De spoel kan er af door de slip helemaal los te draaien.

De lijnroller komt los met 1 kruiskopvijs.

De lijnroller was vuil. Wel even in de gaten houden welke ring aan welke kant zit. Anders kan je altijd nog gaan kijken op de constructietekening.

Het lager mag een mini druppeltje olie krijgen. En dan mag de roller terug in mekaar.

Van het beugelmechanisme gaan we deze keer afblijven, dat werkt nog prima en is niet vuil. Maar we gaan wel eens naar de tandwielen piepen.

Dat begint onder de spoel, met die grote 12mm moer. Die is geborgd met een miniem kruiskopschroefje.

Borgschroef weg, 12mm moer losgedraaid. Je kan de rotor zo los laten bengelen, of je kan alles van de as af trekken.

Dan is het tijd om de zwengel te verwijderen. In het geval van de Exage is dat met een vingerschroef aan de andere kant.

De weg naar de tandwielen begint met het verwijderen van het afdekkapje. Tenminste, bij alle moderne molens. 1 Miniem kruiskopschroefje.

Plop! Afdekkapje schuift er af.

Dan 3 kruiskopschroeven van de tandwielkast.

En wederom plop! Alles ligt open nu.

Nu vooral niet beginnen rukken aan het aandrijftandwiel. Dat kan er enkel uit als de spoel helemaal op de laagste stand staat. Dus het kan zijn dat je wat moet draaien.

Die koperen rondellen zijn shims. Daarmee wordt de speling van de tandwielen geregeld. Extreem belangrijk!

Voor het gemak hebben we de rotor toch even losgetrokken van zijn as. Het aandrijftandwiel is er ook uit.

Jakkes, vuil geel lithiumvet. Dat gaan we vervangen door vers grafietvet.

Oud vet verwijderen.

Nieuw grafietvet aanbrengen.

Niet te veel, want dat wordt toch maar weggeperst. De echte pros brengen vet aan met een penseeltje, zo wordt het een uniform, dun laagje. Wij zijn geen pros.

Dan mag de tandwielkast terug dicht, de 3 schroeven er terug in. Al die schroeven mogen vingervast.

Afdekkap er terug op.

Dat is trouwens de anti-retour, een heel groot vrijlooplager. Hier mag GEEN vet aan! Hoogstens een zeer dunne olie. Of nog beter: niks.

De grote 12mm moer mag terug op de rotor. Bemerk dat er 2 gaten zijn voor het borgschroefje: al naargelang hoe hard je de moer vastdraait, komt er altijd wel 1 van de 2 gaten goed uit.

Slipratelaar er terug op, spoel er terug op, zwengel terug erin, en klaar!

Totale tijd: 20 minuten.

Join the discussion 4 Comments

Schrijf een reactie