Review: Favorite Hurricane 1000 molen

By 19 april 2019 Reviews No Comments

Favorite fishing lijkt goed bezig: de specificaties van hun hengels en molens lijken top, voor heel schappelijke prijzen. Hoog tijd dat we dat eens van naderbij bekijken.  Is het degelijk materiaal? Gaan we hier blij van worden?

We hebben een Hurricane 1000 te leen van ul-fishing.be. Die kunnen we helemaal onderzoeken, en misschien een beetje uitkleden.

Verkoopprijs is 65€, dus de zwaarste concurrenten zijn de Daiwa Ninja en waarschijnlijk de Shimano Nasci of Exage. Dat zijn de benchmarks. Even goed is goed, beter is helemaal top.

En uiteraard gaan we daarna naar de waterkant, wat stekeldragers uit het water hijsen, en eens vragen wat zij van ons materiaal vinden.

1: Specificaties

Dat ziet er allemaal lekker uit! Dat zijn exact de dingen die een goede molen nodig heeft, niet meer en niet minder.

Enkel die 11+1 kogellagers moet een fout zijn, want even verder staat 10+1.

2: Technologieën

Favorite stelt 3 dingen voor:

  • carbon slipplaten

  • vederlichte rotor

  • HD tandwielen

Over carbon slipplaten: de recente, kwalitatieve molens zijn in 2 kampen verdeeld. Sommigen gaan naar een carbon slip, en de anderen gebruiken … … samengedrukt alpacaschaamhaar of zoiets.

Dit zou een grapje kunnen zijn, maar misschien ook niet. We zijn niet zeker, en de molenexperts ook nog niet, maar het gerucht dat het echt alpacahaar is, is moeilijk te ontkrachten.

Anyway, de slipsystemen met zachte, harige plaatjes voelen boterzacht aan, en starten zonder de minste schok op. En de slipsystemen met carbon zijn heel heel accuraat in te stellen en behouden hun instelling veel beter.

Beiden zijn goed. Favorite kiest voor carbon, en ze leggen op hun site duidelijk uit waarom. Dat is goed.

 

 

Over HD Gear:

Ze lijken te zeggen dat het een aluminium tandwiel is, op een stalen as. Dat is 1 van de goede methodes om een kroontandwiel te maken. Shimano stoeft graag met koudgesmede Hagane tandwielen, Daiwa heeft gefreesde DIGIGEARs, en sommige molens hebben een gefreesd tandwiel op een stalen as.

Dat is allemaal goed, belangrijk is dat het kroontandwiel groot, sterk, en precies is. Want dit is het hart van de molen.

3: Unboxing

Het wordt al meer concreet. Er verschijnt een doos.

Het is een formaat 1000, dus het kleinste model. De versnelling is 5,2 op 1, dus geen high gear. En 10+1 kogellagers – daarover later meer!

Dit is dezelfde informatie als in de tabel op internet. Die 175g gaan we dadelijk nameten.

Die blok mousse is iets wat je niet dikwijls ziet.

Nog nooit heeft 1 enkele zip tie zoveel indruk nagelaten. Het is niet fancy, niet elegant, maar het doet perfect zijn werk: de zwengel beschermen van beschadigingen tijdens het transport. Zeker aangezien de anti-retour de neiging heeft om bij elke schok aan te spannen. Zeer goed!

Verder zit er ook een fluwelen hoes bij, shims om de hoogte van de spoel bij te regelen, en een schematisch diagram.

RTFM. Read The F***ing Manual. Laat ons dat doen.

Heh. Op het schematisch diagram staat wel een schakelaar voor de anti-retour. Dat heeft de molen niet, Stradic style. Foutje?

En als we goed tellen… Daar staan maar 9 lagers op die tekening. 2 Nummers 11, 20, 26, 44, 61, 65, 67, 75. Dat is 9+1. (De +1 is het anti-retour lager.) Nog een foutje?

Nu, het komt veel voor dat de kleinere modellen uit een serie een lager minder hebben, in verband met het op en neer gaan van de spoel. Maar toch. We zijn al van 11+1 naar 10+1 en nu naar 9+1 gegaan.

Hier is de molen in al zijn glorie. Ziet er zeer roofvisachtig uit, mat zwart met rode accenten. Ligt goed in de hand, voelt heel licht aan.

Als we even naar zijn poep kijken, zien we geen uitschakeling voor de anti-retour. Die staat dus altijd aan.

Het voordeel is dat er dan al geen klepje is dat kan afbreken, en dat er geen gat is waar vuil kan in kruipen.

Het nadeel is dat de molen de neiging heeft om een opgetuigde hengel altijd strakker en strakker op te spannen.

Dit geeft ons de mogelijkheid om 1 stiekeme tip mee te geven: bij het wegzetten van een opgetuigde hengel is het verstandig om de slip 1 slag losser te draaien.

De lijnroller heeft een brede, afgeronde groef. Net zoals Daiwa. Werkt goed.

De beugel is ook Daiwa style: dik en hol, dus licht en stevig. Werkt ook goed.

De handgreep is gemaakt van schuimrubber. Dat voelt zacht en heel licht aan. Een afgeplat model is het meest geschikt voor een kleine molen.

Over rubber versus schuimrubber kan een boompje opgezet worden. Sommige zelfverklaarde experts zijn tegen een logo in het schuimrubber, omdat dit na verloop van tijd vervaagt en afslijt.

Ons oordeel: het is licht, en voelt goed aan. En de zijdelingse speling is perfect. Dik in orde.

De zwengel zit rechtstreeks op het kroonwiel met schroefdraad, zoals bij de meeste modern molens. Dat is een goed systeem. Er zijn wel weinig afdichtingen te zien. Maar de passingen van de gietstukken zijn dan wel weer zeer goed.

Als we even de spoel verwijderen zien we iets positiefs en iets negatiefs.

Positief: een lager! Daar moet je bij Shimano al een Sustain voor hebben om dat te krijgen.

Negatief: die borgschroef zit in het verkeerde gat. Kijk hoe scheef ze zit. Erg is dat niet, de central moer zit vast, maar netjes is het ook niet.

Aan de kant van de slip zien we een interessante constructie: de rateltandjes voor de afstelling van de slip maken deel uit van de slipperplaat. Dat is goedkoper te maken dan tandjes frezen binnenin de spoel zelf. Niks mis mee.

De veer om spanning op de slip te zetten, zit in de dop. De carbon slipplaten zijn moeilijk te zien, die zitten binnenin.

De zwengel is ook heel modern, de hoek en de afronding klopt helemaal. Hoofddoel hier is niet verstrikt raken in braid als er wind staat. Ook de lengte is perfect.

Hier staat traditioneel ‘Made in ….‘. Maar bij Favorite staat dat nergens, ook niet op de doos. Waarschijnlijk omdat het een globaal merk is.

Weegschaal zegt: 172 gram! Dat is zelfs nog 3 minder dan opgegeven, en echt heel, heel licht. Dat is even licht als molens tussen de 150 en de 200€.

4: In de hand

In de hand voelt deze molen

  • solide,

  • soepel,

  • licht,

  • spelingsloos.

Bij het zwengelen is er een half tikkeltje meer geruis dan bij een vergelijkbare Shimano of Daiwa, maar die zijn zo licht niet.

De beugel gaat heel soepel en gemakkelijk, en klapt ook met heel weinig moeite automatisch terug dicht. Dat is belangrijk voor beginnende vissers.

De speling is overall perfect, op 1 gebied na: de lijnroller flext van links naar rechts als de lijn hard aangespannen wordt. Dat zou de gevoeligheid van de hengelcombinatie kunnen verminderen.

De slip is niet boterzacht, maar wel heel voorspelbaar en constant. Dat is een beetje kiezen of delen.

Al bij al: indrukwekkend. Laat ons aan de waterkant ook wat indrukken gaan wekken!

5: Aan de waterkant

De vis was akkoord met alle stellingen. De molen werpt goed, heeft genoeg power, en de slip werkt wanneer het moet. Onze consultants en testvissers waren het eens: niks mis mee, fijn molentje. En na een sessie of 5 en enkele tientallen vissen zijn geen mankementen vast te stellen.

6: Conclusie

 

De Favorite Hurricane 1000 is een heel stevige, lichte, soepele molen voor weinig geld.

Zelfs al zet Daiwa tegenwoordig iedereen te kakken, ook zij hebben geen molen in die prijscategorie die zo licht is.

 

Allright. Bon. Soit.

Maar hoeveel lagers zitten er nu effectief in?

Hoe zien de tandwielen er uit? Van welk materiaal zijn ze gemaakt?

Is de behuizing echt metaal? Dat kan toch bijna niet, voor 172 gram?

Wat als we de slip nu extra zouden smeren met vet? Zou ze dan boteriger worden?

Zouden we de molen toch niet beter eens openschroeven? Of zou dat onbetamelijk zijn?

Een schroevendraaier duikt op uit het niets!

We kleden haar uit. Alle schroeven zijn kruiskop. Dat is niet modieus, maar wel gemakkelijk.

Als de grote centrale moer er af is, zien we de wig die de beugel automatisch toeklapt. Dat is mee ingegoten in de behuizing. Dat is stevig en betrouwbaar. Nu kunnen ook de carters uit mekaar.

Tadaaa! Tandwielen!

Het kroontandwiel lijkt gegoten aluminium. Dat is minder fancy dan gesmeed aluminium, maar een goede technologie voor deze categorie van molens. Het tandwiel is vooral groot genoeg, en de tandvorm is goed.

De pinion heeft ook 4 of 5 gangen, en is dubbel afgesteund. Dat maakt de sterkte of de kracht van een molen. De behuizing is netjes spuitgegoten… …. maar dus van plastic. En niet van metaal, zoals beweerd op de site.

De level wind, het mechanisme om de spoel op en neer te laten gaan, is met een gleuf, niet met een wormwiel. Daiwa style in plaats van Shimano style. Het is stevig en spelingsloos uitgevoerd, met 1 lager in het tandwiel.

 Dit is de hevel die de beugel automatisch dichtklapt. Geen rollertje, gewoon een geplooid stuk staal. Een simple constructie maar het werkt zeer goed.

Aan de binnenkant van de spoel zit de slipratel. Dit is wederom een inzetstukje in gestanst staal.

Er zijn wat kruimels te zien die waarschijnlijk van de slipplaat afkomstig zijn.

Laat ons die carbon slipplaat eens zoeken. De clip kan er met een vingernagel uitgewipt worden.

Plop.

Dit is de carbon plaat, enkelvoudig. Ze heeft een soort groffe structuur en is slechts heel licht ingevet.

Bemerk ook de korrels op de wijsvinger. Die komen van de zijkant van de plaat, waar er gesneden is.

We hebben de slipplaat ingevet. En ons potteke vet in de frigo gezet. De slip was merkbaar zachter nadien.

Onder de spoel zit nog 1 lager. Dat is er echt maar 1, op het diagram stonden er 2 aangeduid.

Dat brengt het totaal aan lagers op 8+1. Dus in de uitleg staat 11+1, in de tabel staat 10+1, op het diagram staat 9+1, en in het echt is het maar 8+1.

Dus: het is niet helemaal wat er beloofd wordt, maar het is wel een heel solide molen.

Schrijf een reactie