Meteen naar de inhoud

Review: Daiwa Fuego molen


Korte samenvatting: een fantastische molen aan een lage prijs. Hij zet alle concurrentie te kakken.



Als je bij FlandersFisher langsgaat, mag je alle Daiwa molens bekijken, maar ook betasten en proberen. Op deze foto kan je zien dat heel de tafel vol lag met molens en stokken, en de catalogus. We hebben de catalogus uitgeplozen, aan alle molens gefrummeld, alle spoelen losgedraaid, de zwengels vergeleken, gekeken hoe diep de spoelen waren, en dan …

 



bip bip. Even de Bancontact app starten, en met een doos naar huis fietsen. En een stijve tamperloeris. (Fietst lastig.)


Wat hebben we meegebracht?

 

 

Een Daiwa Fuego 1000D. Laat ons dat eens stap voor stap en heel langdradig bekijken, en aan een test onderwerpen. (Draden, werpen,… molen! Heb je ‘m?)

 

Daiwa is een producent die voornamelijk molens maakt. Ze hebben ondertussen een dikke catalogus zoals alle merken, maar de molens staan vanvoor. Daar gaat het om, dat is hun brood en boter.

 

Fuego is een molen uit de middencategorie, onder de 100€. In dit geval: 84€. Zoals bij de meeste reviews op deze site is dat uit eigen zak betaald, en schrijven we wat we willen.

Traditioneel heb je pas een echt kwaliteitsvolle roofvismolen tussen de 150 en 200€. Dit is de helft. Maar de Fuego krijgt heel veel lovende reviews bij TackleAdvisors en Russische weirdo’s die elke video beginnen met het openvijzen van een nieuwe molen. Klinkt als een natte droom. Voelt ook als een natte droom.

 

LT staat voor Light and Tough: licht en stevig. Dit is een heel gamma van molens die in 2017 of 2018 uitgekomen is, en waarmee Daiwa potten aan het breken is. Het zijn allemaal zeer compacte molens met grote, precieze tandwielen en goede afdichtingen. Zelfs de kleine molens zijn zeer krachtig, en zelfs de goedkope molens zijn echt kwalitatief top.

 

1000 Is het gekozen formaat, omdat dit licht, compact, en toch zeer krachtig is.

D staat voor Diepe spoel, omdat er geen 1000S model bestaat. Enfin, dat bestaat wel, maar niet in Fuego. Trouwens, zo echt diep is de spoel niet, het is een heel normale diepte.

Dat is de benaming.

 



Heh. In Californië veroorzaakt deze molen kanker en geboorteafwijkingen. Veel dingen veroorzaken kanker in Californië, wat voor watjes wonen daar?!

 

 

Dit zijn de specificaties:

  • 5.2 / 1, dus een hele normale snelheid.
  • 185g, Redelijk licht. Bijna Stradic niveau licht.
  • 5kg Maximum slipkracht. Dat is de penislengte voor molens tegenwoordig: iedereen wil het meeste hebben, en iedereen overdrijft.
  • 6 Kogellagers. Zeker genoeg voor de prijsklasse.

 

Als je dat vergelijkt met de duurdere modellen, de Caldia en de Ballistic, dan heeft de Fuego:

  • even veel kogellagers,
  • ook magseal,
  • dezelfde zwengel, maar minder speling.
  • Ook airbail,
  • ook tough digigear, TOP tandwielen.


Maar:

  • Geen ZAION fancy vezelversterkt plastic. Al de rest wel.


Dus je betaalt 100€ meer voor vezeltjes in je plastic. De Fuego is een koopje.

 

 

 

Laat ons de doos eens openen, en kijken wat we hebben.

 



Fijn, de constructietekening staat OP de doos. Dan kan je die al niet verliezen, handig.

 

 

 



Handleiding, waarschuwingen, garantiebewijs.

 



Dit is wel eventjes opletten: Daiwa maakt de spoelen conisch, met de dikke kant vooraan. Het is dus perfect normaal dat er scheef opgespoeld wordt. Vele mensen denken dat dit een fout of een slecht ontwerp is en beginnen extra vulringen te steken.

Dit is zo, en is volledig de bedoeling. Het ziet er wat mottig uit, het is tegenovergesteld aan zeemolens en dikke karpermolens, maar we gaan testen of het werkt.

 



De molen zit netjes ingepakt, zonder zwengel. Die zit apart.

 



Zo kunnen er al geen beschadigingen optreden tijdens het transport. Je weet wel, voor mensen die per fiets molens gaan kopen enzo.

 



Hier heb je ‘m, in volle glorie, naast zijn duurdere broer, de Ballistic. Die we ook hebben.

Weinig verschil.

 

 



Dit zijn de zwengel en het handvat. Het handvat is van het platte type, dat is onze favoriet, en wat Daiwa standaard monteert op alle kleine molens.

De zwengel is langer dan bij de meeste 1000 molens, en mooi gebogen. Er zit geen scharnier in, dat geeft toch alleen maar extra speling. Een zwengel zonder scharnier is de laatste nieuwe mode.

 

 



De verbinding met het kroontandwiel is direct. Shimano gebruikt 2 diktes van schroefdraad in elkaars verlengde om de zwengel links en rechts te monteren, Daiwa gebruikt binnenkant en buitenkant.

Er is een hele nette rubberen afdichting, niet op de as, maar op de binnenkant van de zwengel. Dat is heel clever. Zo dicht je meer af, en kan je op een grotere diameter werken. Heel mooi is dat.

 



Dit is de kant van de linkspotigen. De plastic afdichtingsdop is voorzien van een o-ring. Dat is potdicht.

 

 



Dit is de spoel. Hij is dus iets dikker aan de voorkant. De lijnclip is plastic.

 

 



De lijnroller is metaalkleurig, terwijl die bij de Ballistic koperkleurig is.

Kijk naar die vloeiende overgang tussen lijnroller en beugel!

 

 



Dit is het LT concept in volle glorie: kijk hoe weinig extra ruimte er zit tussen de spoel en de beugel.

 

 

Wat hier ook te zien is: het mechanisme dat de beugel automatisch toeklapt, is met een hefboompje, en een rubberen rollertje. Zeer soepel.

 

 



Het is een detail, maar Daiwa heeft oog voor detail. Dat gechromeerd uitsteeksel zorgt ervoor dat rondfladderende braid niet tussen het scharnier kan draaien. Bonuspunten voor Daiwa!

 

 



We moeten toch even onder de rok kijken: enkelvoudige slip met 1 vilten ring.

 



Kijk, een kogellager in de spoel! Daar moet je bij Shimano minstens 200€ voor neertellen om dat te krijgen. Een tweede bonuspunt.

 

Wat hebben we NIET gezien:

  • slordig vet
  • speling

 

En over speling gesproken:



Speling op de beugel is iets wat alle betaalbare molens hebben. En dat vermindert de gevoeligheid van heel de hengelset.

De Daiwa Fuego niet. Er zit GEEN speling op de beugel. Helemaal goed.

 

Wat we ook niet gezien hebben, is de MAGSEAL. omdat die onder de rotor zit.

De spleet aan de anti-retour is afgedicht met een magnetische olie tussen 2 gemagnetiseerde ringen. Dat is een heel soepele manier om een grote spleet te dichten. Het is heel fancy technologie voor een betaalbare molen.

 

 

Qua gevoel: de beugel sluit kordaat en zonder harde KLAK. Zwengelen is boterzacht. Rarenium en Stella niveau van boter, echt buiten categorie. Echt hoeveboter van gepasteuriseerde koeien.

Het handvat heeft nagenoeg geen speling.

 

 

We hebben nu alles bekeken, en geen enkel minpunt aangehaald. Is er dan geen nadeel?

 

Ja, een kleintje. Het molenhuis is van gewoon plastic gemaakt, zonder vezel. Er zit een heel klein beetje flex op de molenvoet als je echt doortrekt. Met heel dikke lijn en heel dikke vissen zou je dit kunnen merken. Er zijn signalen dat het voelbaar is bij maat 3000 molens bij het vangen van heel sportieve zeevissen, zoals GT en tonijn. Maar dat is niet echt relevante info voor ons.

 

Tijd voor een testje?

 



Bats, derde worp.

Deze winde van bijna 50cm heeft niet meer dan 2m weggezwommen, en is in het water onthaakt. Prachtvis.

De slip is boterig zacht en nauwkeurig af te regelen. Door de lange zwengel en het grote tandwiel is er veel power om vissen binnen te hijsen. Alles gaat vloeiend en zacht.

En het conisch opspoelen lijkt echt te werken: geen windknopen en de lijn loopt heel soepel af bij een worp.

 

 

De Fuego is buitengewoon goed. Hij treedt buiten zijn prijsklasse en doet de concurrentie de baard af.

 

 

2 reacties op “Review: Daiwa Fuego molen”

  1. Pingback: Review: Daiwa Regal | Stekelridders.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *