HOW TO: extra kogellagers

By 29 mei 2019 Techniek No Comments

500€ Neertellen voor een molen met 10 kogellagers? Of 100€ neertellen en zelf een paar lagers bij steken? Wat klinkt het interessantste?

Kogellagers kosten enkele centiemen als je ze online bestelt.

10 Stuks voor 3€ ofzo.

Van elke degelijke molen is de bouwtekening online of in de doos te vinden.

Je zal merken dat op plaatsen waar er geen lager zit, toch een bus zit met dezelfde maat als een lager.

Bijvoorbeeld:

6x10x2.5mm, of

7x11x2.5mm.

Dat zijn toevallig of net niet toevallig ook de maten van kogellagers in servomotoren van modelauto’s en modelvliegtuigen.

Wij weten zo’n dingen. Dat zijn zo’n dingen dat wij weten. Want wij Stekelridderaars zijn eigenlijk geen vissers. Wij zijn R/C racers die toevallig ook vissen.

Dus: dat zijn lagers die bestaan. Daar hebben de ingenieurs van de molens gewoon rekening mee gehouden. En alles wat bestaat, is online te bestellen.

Installatie is het omgekeerde van het verwijderen.

Vooraan in de spoel zit een busje dat graag een lager zou worden. Slip afvijzen, clip losmaken, en een paar slipschijven vallen er zo uit.

Dit busje lijkt op een kogellager, alleen is het geen lager en heeft het geen kogels.

Plop, kogellager in het gat, en alles terug in mekaar.

Nu, onder de spoel zit er nog zo eentje.

Dat is ook een wit busje dat toevallig 7x11x2.5mm is.

Om daar te geraken, moet er een ultramini grub screw losgemaakt worden. 

Geen idee welke maat van inbus het is. Maar moervast staat het nooit. Het is meer een veredelde pin dan een echte schroef.

7x11x2.5mm Broertjes!

Voila, nu is de spoel ondersteund door 2 lagers in plaats van 2 bussen.

Minder speling, meer steun. Beter.

MAAR…. je kan niet de Daiwa’s iets geven, en de Shimano’s negeren. Dat is niet eerlijk.

Dus die spoel moet er ook even af.

Hier zitten een heel aantal rondellen onder de spoel, die moeten even uit de weg. Dan kan het minischroefje er uit.

En dan kunnen we de bus voor een lager wisselen.

Bemerk hoe die hub bijna helemaal weggedraaid is, om te besparen op gewicht of frictie.

Na de wissel: minder zijdelingse speling op de spoel. Voelt steviger aan ook.

Is het nodig? 

Neen.

Is het nuttig? 

Als je graag karpers vals haakt wel. Of als je graag weinig speling op je molen hebt.

Schrijf een reactie