Meteen naar de inhoud

Fluorocarbon: duurder is beter!

Koopadvies: koop de DUURSTE fluorocarbon, met de LAAGST mogelijke trekkracht. Dat is de conclusie van deze uitgebreide test.

Klinkt fout hé? Toch is het zo.

Als u het nog niet gemerkt had: wij zijn Tackle Tarts. Meer met vismateriaal bezig dan met vissen. Wie het beste vismateriaal heeft, wint het leven!

Goede fluorocarbon vinden is moeilijk! Ze zijn niet allemaal goed.

Ondertussen hebben we ook ongeveer alles getest. 

  • Tijd om wat conclusies te trekken.
  • Tijd om een oordeel te vellen. 
  • Tijd om de bomen te laten zien in het bos. 
  • Tijd om duur betaalde wijsheden te delen met het internet.

 

 

1: fluorocarbon lijnen met hoge trekkracht

Die hebben een hoge trekkracht…

  • Op de verpakking
  • In theorie.
  • Onder ideale omstandigheden.
  • Zonder knoop.

In onze praktijk is gebleken dat er altijd wel iets mis mee is. 

  • Ofwel zijn ze dikker dan aangegeven.
  • Ofwel lijken ze heel hard op nylon, en rekken ze ook als nylon.
  • Ofwel knopen ze slecht.
  • Ofwel zijn ze heel gevoelig aan temperatuurwisselingen of krullen ze op na een paar dikke vissen.

Een opmerking tussendoor: Stekelridders bestaat niet om producten de grond in te boren. Uit beleefdheid wijzen we niet met de vinger naar slecht presterende producten. We zetten enkel de toppers in de schijnwerpers.

 

2: Betaalbare fluorocarbon lijnen

Goedkoper is in alle gevallen ook minder waard. Dat is gebleken bij al onze testen. 

  • Soms is de lijn zo hard dat je er geen dropshotloodje op kan pitsen.
  • Soms is de knoopsterkte belachelijk laag. 
  • Soms versplintert de spoel bij de minste schok.
  • Stenige bodem = geen schijn van kans.

Daar ben je allemaal niks mee. 

Het gerucht is dat fluorocarbon gewoon als ruwe grondstof duurder is, en dat zou verklaren waarom ‘fluorocarbon coated’ nylon goedkoop te krijgen is: dat bevat minder van het dure materiaal. Maar in de praktijk zuigen ze allemaal. 

 

 

3: Dure, Japanse fluorocarbon op kleine spoeltjes

Beste koop totnutoe: in Japan geproduceerde fluorocarbon op kleine, fancy spoelen. 

We hebben het over:  

  • Gunki ICE
  • pezon & Michel ICE
  • Gamakatsu

Al deze lijnen zijn heel heel gelijkaardig: 

  • Ze hebben een beetje een plasticachtig gevoel.
  • Ze zijn niet te stijf en niet te slap.
  • Ze knopen heel netjes.
  • Ze kunnen tegen een tandje en een steentje en een mosseltje.
  • De aangegeven trekkracht en diameter zijn zeker niet overdreven!
  • Ze zijn ‘made in Japan’.
  • Ze worden verkocht per 25m of 50m.
  • Op een heel fancy, handig spoeltje.

Misschien hoort Momoi Neo ook in dit lijstje: deze fluorocarbon lijn is ook made in Japan en duur, ze rekt alleen iets meer. En Berkley Trilene 100% Fluorocarbon is ook OK. Fulling Mill ook.

 

Onze favoriet deze maand is de Gunki ICE. De spoel is heel plat, dus compact om mee te sleuren. De bovenste helft is plooibaar, en kan open flappen.

Afgesneden draad blijft gekneld tussen de rand, en zal nooit afrollen in de vistas. 

Heel de spoel is van soepel nylon, en zal nooit breken. Ook niet als het helemaal verpletterd wordt onder in de kunstaastas.

Diameter: EXACT wat aangegeven is, en mooi gelijkmatig. En de werkelijke trekkracht lijkt hoger dan wat aangegeven is.

De Gunki wint van de Gamakatsu variant omdat het Gamakatsu ‘clamshell’ beschermkapje de pinnetjes van het scharnier verliest, en breekbaar is. Nylon is beter dan acryl. 

Conclusie:

De duurste, meest Japanse fluorocarbon is effectief de beste. (En het verschil is niet klein.) En een lage opgegeven trekkracht op de verpakking is dikwijls beter dan een hoge.

3 reacties op “Fluorocarbon: duurder is beter!”

  1. Ik bezorg je met plezier een staal van de nieuwe fluorocarbon van Prorex om te testen. Deze zit op handige rolletjes in handige ronde doosjes die zeer handig zijn tenzij je sowieso onhandig bent. Zeg maar welke dikte. Ik maak hem speciaal voor de test ook extra duur 😉

  2. Welke merken zijn getest?
    Kunnen jullie een tabel maken van merk, opgegeven dikte- werkelijke dikte, trekkracht – trekkracht op ( wat voor soort) de knoop.
    Zo test de effta ook nylon lijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *