CNC gefreesde hengelsteun

By 8 december 2019 Techniek One Comment

We gaan de ultieme hengelsteun maken, voor in de wagen. Het is toch winter, dus heel snel donker. En een mens moet iets doen.

De hengelsteun der hengelsteunen.

De eindoplossing voor al uw hengeltransport.

Ja, zo niet.

 

Stap 1: vereisten verzinnen.

Het allerbelangrijkste in elk ontwerpproces is: de vereisten scherp krijgen. Wat moet het ding doen? Hoeveel mag het kosten? Hoe groot mag het zijn? Waar moeten we voor opletten?

Een andere manier om het te bekijken, is: alles waar je achteraf zou kunnen over zagen, op voorhand elimineren.

Dus: vereisten. Wat willen we? Liefst in volgorde van belangrijkheid, want het zou kunnen dat niet alles mogelijk is. Als er dan onderaan iets wegvalt, dat is niet zo erg.

  1. Hengels mogen niet los in de kofferbak liggen. (Het is daarom dat we een hengelsteun maken.)
  2. Hengels moeten buiten bereik zijn van alles wat in de koffer kan rondslingeren. Ze moeten veilig zijn.
  3. Putten in de baan en sportieve bochtjes mogen geen invloed hebben op hengels.
  4. Zicht naar achteren mag niet belemmerd zijn.
  5. Geen boorgaten of krassen in de wagen.
  6. Liefst compact maar stevig.
  7. Voor 3 hengels.
  8. Gemaakt uit hardhout, en CNC gefreesd. Niet omdat het beter is, maar omdat dat is wat we hebben.

 

 

Stap 2: metsersoog.

“Eyeballing” heet dit in het Engels. Op het zicht eens kijken alles ongeveer moet komen.

Tip: dit gaat beter als je 1 oog dicht knijpt en zachtjes op je tong bijt.

Daar! Achter de neksteunen van de achterzetels. Dat is hoog genoeg om uit de weg van rommel te zijn, en laag genoeg om goed zicht naar achteren te hebben.  Tweedelige hengels tot 240cm passen net. En heel de kofferruimte blijft open. Dat kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld als er kinderfietsen ook mee moeten.

Waar de molens zitten, moet 5cm tussen de hengels zitten, maar aan de toppen kunnen ze veel dichter tegen mekaar.

Als ankerpunt kunnen we de hoofdsteun gebruiken.

Achterzetels hebben wel een hoek, die staan niet loodrecht.

 Daar is een app voor! Hoeken kan je met je smartphone meten. Autozetels hangen ongeveer 16 graden naar achteren. Goed. Daar kunnen we mee aan de slag.

Stap 3: tekenen.

CNC frezen is gemakkelijk: gewoon op start duwen en bidden. Maar het stuk moet wel goed getekend zijn. Naar de computer!

Stuk 1: een stuk dat op de voetjes van de hoofdsteun clipt. Klik klak vast.

Stuk 2: 3 uitsparingen voor einddoppen van 3 hengels.

 Stuk 3: uitsparingen aan de andere kant, wat spitser omdat de stok daar dunner is. En de geleiding moet wel goed zijn.

Over uitlijning gesproken…

De punten van de hengels mogen dicht bij mekaar liggen. De achterkanten hebben 5cm nodig omdat daar een molen hangt, maar de voorkanten niet.

 

 Voila, dat zal het moeten zijn.

Houtverbindingen zijn een verhaal op zich. Hout is ooit een boom geweest, en gedraagt zich niet hetzelfde in elke richting. Hout zet minder uit in 1 richting dan in 2 andere. Hout is ook niet even sterk in alle richtingen. Dus hout kruiselings verbinden is altijd een huzarenwerkje.

Moderne houtlijm lost heel veel op. Goede houtlijm laat toe dat 1 stuk ten opzichte van het andere heel traag verschuift, door veranderingen in temperatuur en vochtigheid. Goede houtlijm is ook sterker dan hout.

Een ander interessant punt over onderdelen verbinden is het volgende: je kan bouten of schroeven gebruiken, maar die mogen de last niet dragen. De onderdelen, de structuur moet de last dragen. De bouten of schroeven mogen er enkel voor zorgen dat alles niet uit mekaar valt.

De Nederlandse namen van houtverbindingen zijn echt de moeite: gespijkerde lipverbinding, gatverbinding, halfhoutse kruising met dubbele borsten, rechte liplas met schuine borsten,…

Wat er relevant van is: in het CNC stuk zitten 2 houtverbindingen, geen idee met hoeveel lippen en borsten, maar ze zorgen voor een stabiel stuk.

En je kan geen rechte hoeken frezen met een ronde frees! Dat ook.

Stap 4: CNC!

 

 Bzzzzzzzzzzzz, frrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, bzzzzzfffffrrrrrrrrrrr,…

Dat is het uiteindelijke stuk. ‘Elegant design’ stond niet tussen de vereisten, dus daar kan niemand kwaad voor zijn.

Werkt perfect! Alles hangt stabiel, veilig en uit de weg. En het blijft hangen bij sportieve bochtjes. Opdracht geslaagd!

Join the discussion One Comment

Schrijf een reactie