Meteen naar de inhoud

Groot onderhoud: Shimano Symètre

Deze 4 Symètres hebben een onderhoud nodig. Hoe doen we dat? Wat is er nodig? Hoeveel tips gaan we vandaag krijgen? Waarom ligt er een Exage tussen? En waarom beginnen we er niet gewoon aan?

Tip 1: hoe krijg je dat handvat los?

Met een priem of een naald, dit type althans. Gewoon in het gat porren..

…en PLOP! Het dopje is los.

Achter het afschermdopje vinden we geen lagers, maar vaste bussen. En vuil vet.

Vuil smeervet kunnen we verwijderen zoals oorsmeer: met een wattenstaafje of keukenpapier.

Tip 2: het is pas proper als er geen vuil meer afkomt.

Tip 3: niet elk vet is gelijk.

Dit is lithiumvet, dat is zo universeel als mogelijk, en het blijft heel goed plakken.

Grafietvet is goed voor zeer hoge belastingen en grote druk.

Siliconenvet is eetbaar en tast rubber niet aan.

Tip 4: hou je gereedschap ook proper!

Een schroevendraaier gebruiken om vers vet mee aan te brengen is niet OK als je er net een vuile schroef mee losgedraaid hebt.

Tip 5: rubber heeft deugd van siliconenspray.

Met siliconenspray blijft rubber langer vers, barst het niet, en blijft het mooi blinken. Plastic ook trouwens.

Tip 6: je hebt meerdere borstels nodig.

Je moet minstens 2 huisgenoten van hun tandenborstel beroven: 1 om siliconenspray op propere onderdelen te wrijven, en 1 om met ontvetter vuile onderdelen zuiver te maken. 1 Borstel per product. Of 1 vuile en 1 zuivere.

Tip 7: eerst de buitenkant zo proper mogelijk maken, dan openschroeven.

Want anders valt het vuil in de zuivere binnenwerk, of pikken je vingers korrels op die dan op tandwielen terecht komen.

Dit bijvoorbeeld is zo’n plaats waar altijd vuil hangt: het fronske. In het Engels: the taint. In het Nederlands: de bilnaad. Goed schuren!

Tip 8: gebruik De (zwaarte)Kracht, Luk!

Vuil valt altijd naar beneden! In dit geval willen we dat het vuil loskomt, maar niet dat het vuil in de lager of in het molenhuis valt. Dus hou je het even ondersteboven, simpel!

Tip 9: veertjes afdekken, of ze vliegen rond je oren.

Met de vinger of met een vod.

Aan zo’n slip is niet veel werk: even de schijven eruit, het weggedrukte vet afvegen, en klaar.



Klaar. Die mag terug in mekaar.

Bonustip voor de aandachtige lezer: WC-papier is perfect OK als je geen keukenpapier meer hebt. Als het ongebruikt is.

Die shims en die ratelkrans van de as verwijderen is simpel als je weet hoe het moet: gewoon trekken. Hard.

Tip 10: bij de grote centrale moer moet je altijd even kijken. Als er een pijl naar rechts staat met ‘loosen’ of ‘unscrew’, dan is het linkse schroefdraad.

Als er een mini borgschroefje of een borgkap op zit, en geen tekst, dan is het rechtse draad.

Wat zit er onder de rotor? Een krokant herfstblad, wat vuil, en de anti-retourlager.

NO GREASE staat er op. Aan een anti-retourlager mag nooit vet.

Maar we gaan hem even verwijderen, 3 schroefjes en hij komt los.

Nu zitten we echt binnen. De pinion komt al los.

3 Schroeven verder, en nu zitten we echt balls deep.

Tip 11: de as moet helemaal naar achter voordat het kroontandwiel er uit kan.

Zien we daar nu een vierkant tandwiel?

Kijk, een vierkant tandwiel! Dat moeten we straks wel even goed terug in mekaar zetten, lange kant tegen korte kant.

Het is niet gelagerd. Zonde. Maar dat mag allemaal terug in mekaar met vers vet.

Even nauwlettend in de gaten houden hoe het daar zit met die anti-retour! Er is een klein asje met een pinneke en een tsjoepeke dat past en een gatteke…

Tip 12: als het niet in mekaar wil, zit er iets fout!

Tip 12,5: je kan beter met een propere handdoek beginnen 🙂

Met de rotor apart, kunnen we de beugel eens een goede smeerbeurt geven.

Tip 13: het is van het grootste belang dat er geen spanning op de beugel zit!

Als je de beugel losmaakt, en hij springt open, dat is niet goed. Dan moet je hem voorzichtig terugplooien tot alles vanzelf in mekaar past.

Die lijnroller is niet krokant, dus met een miniem drupje olie kan die verder. Wel goed opletten op de oriëntatie, en waar alle ringetjes zitten. De pin heeft ook een platte kant die in een gleuf moet vallen. Zie tip 12!

Dit is tip 7 opnieuw: het gat waar die schroef inzit, is een verzamelplaats voor krokant stof en zand. Daar keuteren we met de borstel in VOOR we de schroef verwijderen.

Ha kijk, dit is tip 9. Wie kent hem nog? Juist: veertjes bedekken, of ze vliegen rond je oren.

Bastard shims. Niet verliezen.

Het scharnier is de behuizing zelf, dus dit moet spic en span proper zijn. Kijk hoeveel vetzakkerij daar af komt!

Tip 14: als je lijn oneven opspoelt, haal er dan extra shims bij.

Die zitten in de doos. 1 Of 2 extra als de lijn in een teut naar voor ligt.

Voila, daar heeft u 14 tips. En geen enkel excuus meer om uw eigen molens krokant te laten worden.

1 reactie op “Groot onderhoud: Shimano Symètre”

  1. Pingback: Review: Shimano Vanford 500 Molentje – Stekelridders.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *