Hengel kapot? Hengel maken!

By 31 juli 2019 Techniek No Comments

KRAK! En daar sta je dan, met 2 stukken hengel. Om van te roofbleiten….

 

Wat doe je in zo’n situatie?

  1. Wenen.
  2. Koekjes eten.
  3. Op het internet klagen en zagen dat je hengel vanzelf gebroken is, wat een schandaal! Slechte kwaliteit!
  4. Smeken bij de verkoper om een nieuw topdeel.
  5. Smeken op het internet of iemand nog een topdeel heeft.
  6. Nog wenen.

 

Maar geween en geklaag terzijde, laat ons eens bekijken wat er juist gebeurd is, waarom, en hoe.

 

Dat zijn 2 stukken. De breuk is in het topdeel, voorbij het 2e oog. Ongeveer in het midden van de hengel dus.

De hengel is gebroken nadat een spinnertje was vastgelopen. We hebben niet eens als een hulk doorgetrokken, het was ineens “KRAK”!

 

De breuk is 2 a 3cm verder doorgescheurd, en versplinterd.

 

Er is zelfs een stuk verdwenen, net in het midden van de breuk.

 

Dat lijkt onherstelbaar.

Een top kan altijd gerepareerd worden, maar zo een vieze breuk in het midden van de blank… De hengel gaat nooit meer zijn zoals hij was.

 

Maar laat ons toch een poging wagen. Omdat het kan. En omdat hier toevallig nog een stuk baget ligt van dezelfde diameter. Om te zien wat er zou gebeuren.

 

Stap 1: een stukje plakband om de blank, zodat die al niet verder kan opensplijten. De plakband houdt ook smosserij met lijm tegen.

 

 

Stap 2: opkuis. Die splinters moeten er af.

 

Stap 3: TSJAK! Met de Dremel en het slijpschijfje. Dat klieft als een mes door boter.

 

Allright, nu hebben we propere uiteinden. De enige manier om de sterkte er terug in te krijgen, is door er aan de binnenkant een passende bus in te zetten.

 

Die bus moet dus dezelfde vorm hebben als de blank, een beetje conisch. En PERFECT passen. Het contact moet carbon tegen carbon zijn, er mag geen dikke blob lijm tussen zitten, want dan is alle gevoeligheid weg.

 

Stap 4: de bus op maat slijpen.

 

De hoop is dat de bus intern voor alle kracht zorgt, en dat we aan de buitenkant er een garenwikkeling over doen, zodat de blank niet verder kan opensplijten.

 

Stap 5: lijm.

In dit geval is hele lopende superlijm de enige kans. Zo kunnen we de bus in de blank spannen, en dan toch er nog lijm laten tussen lopen.

Stap 6: wikkelen en lakken!

 

Dat wikkelen mag strak, en die epoxy mag best lopend zijn.

Stap 7: test!

Die curve ziet er OK uit. De stok weegt misschien een gram meer nu, maar alles lijkt keigoed mee te vallen.

 

Test OK!

 

 

Voor de mensen die ook al een mysterieuze breuk meegemaakt hebben: als een blank breekt bij een kleine snok of bij het uitwerpen, dan was hij al beschadigd. Een klein barstje of een scheurtje zie je meestal niet, en is snel gebeurd, met een voet of een autodeur.

Deze stok had al een klein krakje gehad. Deze stok heeft ook al duizenden memorabele vissen gevangen, en heeft zijn diensten al bewezen. Hij was al afgeschreven, maar leeft nu voort!

 

 

 

 

 

 

 

Schrijf een reactie